Kerkenbos 1019, 6546 BB Nijmegen
088-2353488

De schaduwkant van flexibel werken

Talent as a Service

De schaduwkant van flexibel werken

De schaduwkant van flexibel werken

Op afstand werken is, zeker nu met Covid 19, eist flexibiliteit. Sommigen starten vroeg en stoppen vroeg. Terwijl anderen juist laat beginnen om laat te eindigen. Maar als collega’s op verschillende tijden werken, hoe voorkom je dan dat je altijd “aan” staat? In deze blog vind je een aantal praktische tips die helpen om goed te flex werken.

Als flexibel werken leidt tot altijd “aan” staan

Als iedereen in je team flexibele uren hanteert dan kan je op 24/7 e-mails en berichten ontvangen. En creëer je ineens een bedrijfscultuur waar iedereen altijd “aan staat”. Dat is in lastige tijden misschien van belang voor sommige branches, maar voor de meeste niet. Het zorgt voor veel onnodige druk en maakt dat jouw fijne flexibele bedrijf ineens een vervelende plek is om te werken. Het zou zelfs je meest toegewijde medewerkers kunnen wegjagen.

Niet beschikbaar

Mensen die al langer flexwerken hebben moeten leren om niet altijd “aan” te staan. Word je geconfronteerd met plots langdurig of permanent (gedwongen) flexwerken. Dan loont het de moeite om hier goede afspraken met elkaar over te maken. Afspraken over wanneer je van elkaar mag verwachten dat je bereikbaar bent. En wanneer niet. Stel bijvoorbeeld in dat de “communicatie-uren” tussen 8 en 18 zijn. En welk medium je voor wat gebruikt.

“Het was belangrijk, dus ik heb je gemaild”

Herkenbaar? Als jouw verwachting is dat je collega 24/7 mail checkt kun je van een koude kermis thuiskomen. Niemand checkt mail de hele dag. Dan zou je niet aan je werk toekomen, of aan rust. Maak gebruik van de technieken er zijn. Zo kun je een zakelijk en urgent noodgeval beter via Whatsapp of sms kenbaar maken. Alle andere kanalen zoals Teams/Slack/mail kun je dan gewoon afgesloten houden. En voorkomt dat je desk gebonden blijft.

Openingstijden communicatie

Wil jij met je team goed flexwerken? Dan is het goed om samen goede afspraken met elkaar te maken. Wanneer ben je bereikbaar en beschikbaar en wanneer niet? Wil je een handig communicatieschema ontvangen om te gebruiken voor jou en je team? Stuur een email naar: info@emprovement.nl

Heb je behoefte aan meer voorbeelden of bruikbare sjablonen? Abonneer je op onze Nieuwsbrief en ontvang deze maandelijks in je mailbox.

Privacy en cookietoestemming

Pas je cookie instellingen aan

Privacy | Sluit
Instellingen